Как да структурираме чиклит?

Обичайната нагласа към чиклитите е, че са “боклук” и “несериозни книги”, и основният аргумент за това е, че са “зле написани” и героините им са “безмозъчни, изкуствени, неинтелигентни”, което, естествено, е генерализация. Разбира се, възможно е и да сте попадали на безсъдържателни заглавия и да не сте могли да повярвате на героинята, но това не означава, че те са били най-представителната извадка за този доста популярен жанр. Много чиклит писатели пишат съдържателна литература, а в същото време дори страстни почитатели на детската фентъзи поредица за Хари Потър признават, че първата книга от серията е доста зле написана.

Освен ако не сте си поставили за цел да напишете история с малко или никакво развитие, ще ви се наложи да планирате добре сюжета си. Ако ще пишете чиклит обаче, трябва да сте наясно, че планирането играе ключова роля в успешния сюжет, и книги без ясна линия на развитието на героинята, както и без сцени с реплики, разсъждения и решения, които да придвижват това развитие напред, са обречени на неуспех (ако въобще минат през ситното сито на издателската цедка).

Въпреки че чиклитът не може да се похвали със строгата структура, която любовните романи обикновено имат, той се придържа към определена схема, поради простата причина, че е жанр с акцент върху героя и цялата история има за единствена цел да представи кривата на промяната на един женски образ и посланието, което върви с тази промяна. Както знаете, външната и вътрешната промяна на героя са здраво свързани и всяка от тях оказва влияние върху другата – външната представя поредицата от събития, които тласкат героинята да прави избори, да предприема действия или да се въздържа от такива за постигането на определена цел (израстване в кариерата, нов партньор, друго), а вътрешната е свързана с анализ на тези събития, цената на постигането на целта, преодоляването на вътрешни задръжки и емоционалното ѝ израстване. Както навярно предполагате, добрият сюжет винаги опира до логични действия на героите, което от своя страна може да се осигури само при добро познаване на мотивациите на тези герои.

Предлагаме ви следната схема с основни моменти на чиклита:

НАЧАЛО

Ако сте автор, който планира историята според финала ѝ и върви към нейното начало, вие ще започнете с основната  гледна точка на историята, около която се върти сюжетът. Ако започвате от началото на историята, първо ще въведете героинята. Началото на вашата история е от критично значение за това дали читателят ще се ангажира с нея и ще поиска да я прочете докрай. Независимо как започвате разказването на историята – от началото ѝ или от финала ѝ, читателят винаги започва да я чете от първа глава, от първия параграф, от първото изречение. Не забравяйте, че тонът, който използвате в началото, трябва да върви един и същ до нейния финал, и дори да имате няколко главни герои, те трябва да запазят своя глас.

Представяне на героинята. Целта на началото е да запознае читателя с героинята, да даде представа за живота ѝ, динамиката му и да намекне как той ще се промени. Затова започнете с кратко представяне на поведението и навиците ѝ след обичайното ѝ до момента ежедневие. Яснота за професията и финансовото ѝ положение, важни за нея хора (приятели, семейство), любимо място, където прекарва свободното си време, или мразено от нея такова, където е по задължение – всичко това ще даде яснота за онова, което има или което ѝ липсва, за да създаде очаквания у читателя къде ще ги отведе сюжетът в края на историята.

Събитие. После се случва събитие – деструктивно и неочаквано, или очаквано такова, с което показвате на читателя началото на нещо различно, въпреки че героинята ви все още може да не разбира това. Това може да е среща с мъж, в когото тя се влюбва, или деспотичен шеф, срещу когото ще се опитва да се съпротивлява. И реално това е моментът, в който се загатва конфликтът, който ще държи читателите в напрежение до края. Героинята взема решение как да действа, може да има колебание, но в основни линии тя ще се отдаде на постигането на целите си. Независимо дали читателят ще вижда колко неправилен е изборът на героинята, или ще започне да ѝ стиска палци от самото начало, това е конфликтът, който ще изиграе основна роля в промяната на тази жена или ще предаде посланието до края на историята, което е и същинската цел на романите от този жанр.

Въвеждане на Съветника. Героинята ви се нуждае от човек, в чието лице ще вижда най-голямата подкрепа до края на историята, който ще ѝ дава съвети, независимо дали ще поощряват намеренията ѝ, или ще я връщат на земята. Съвсем не е необичайно човекът, когото тя смята за приятел, да се окаже, че не разсъждава съвсем трезво, че съди за най-доброто за нея по себе си, или откровено я подвежда.

СРЕДА

Това е онази част от историята, където героинята ви предприема различни действия към постигането на целта си и се случва основната част от историята. Онова, от което имате нужда тук, са поредица от мини или подсюжетни линии, които не само да развиват историята и героите, но и да помагат на героинята ви да върви към своята промяна.

Първото микро събитие е първото препятствие, с което се сблъсква героинята ви напът към постигането на целта си. Дали тя ще успее да го преодолее или не, зависи от вас като автор или от героинята, за която искате да пишете. Ако героинята ви е амбициозен изпълнителен директор, вероятно тя ще успее да сключи сделка с огромната корпорация за този важен проект, но какво ще стане, ако тя е страхотна в кариерното си развитие, но има проблем с управлението на емоциите си? Каква е тя, когато прекарва време със семейството си през този период? Начинът, по който ще реагира, трябва да удовлетворява нуждата ѝ да преследва обещаното в началото на историята – да получи повишение, да открие любовта на живота си или друга нейна цел. Просто какъвто и избор да направите за нея, не забравяйте финалната цел – понякога има повече смисъл героинята ви първо да се провали в някое изпитание и читателите да се идентифицират с нея, тъй като самите те водят ежедневни и неравностойни битки с обстоятелствата в истинския живот. Ако сте предвидили повече мини битки, в които тя се проваля, осигурете и няколко, в които тя печели борбата.

Всеки добър роман съдържа подсюжетни линии. Те са там, за да помогнат на героя ви да израсне, да се фокусира върху нещо, да преначертае пътя си към заветната цел. Може би насред всичките си беди на изпълнителната директорка ѝ се налага да отиде на сватба на приятелка – това ще допринесе за леко романтична нишка в сюжета. Подсюжетните линии трябва да се заявяват и развиват в средата на историята, не към нейния край, за да създадат ясна пътека към целта. Те са по-прости, но могат също да имат класическа структура от тип начало-среда-край.

Краят на средната част завършва със случка, която връща назад или засилва напред героинята. Нещо, което тя ще преодолее или не, в зависимост от писателските ви решения. Краят на средната част обикновено е най-напрегнатата част от историята и именно тогава писателите правят обратите в сюжета. Тук е необходимо да се фокусирате върху емоциите на героинята си и как тя ще реагира на катастрофата – разстроена, депресирана, шокирана, ядосана ли ще е тя…

ФИНАЛ

Финалът представлява завършек на историята. Отнася се до последиците от действията по преследване на целите на героинята ви. Тук ще сложите край на подсюжетните линии, ще доразкажете всички недоизказани неща, ще затворите всички художествени рамки и точно тук е мястото, където героинята ви ще направи последната си крачка към израстването си.

Прозрение. Това е мястото от историята, където героинята разбира, че онова, което винаги е искала, е било грешно. Или където осъзнава, че независимо от постигнатото, тя не е щастлива със стария начин на живот, старите нагласи и принципи, поради което трябва да предприеме промяна. Това е израстването ѝ, с което се открива като човек.

Последна битка. Изживей мига или се откажи! Окуражена от прозрението, героинята ви се впуска във финалната си битка. И побеждава, или трезво решава, че повече не иска онова, което е искала. Новооткритата мъдрост е своеобразна победа сама по себе си. Може би решава, че кариерата не си струва, след като постоянно е подложена на стрес и няма време за най-близките си хора? Може би осъзнава, че мъжът, по когото е въздишала толкова време, не е човекът за нея, и че най-добрият ѝ приятел, който винаги е бил до нея, бърсал е сълзите ѝ и я е подкрепял в изборите, е правилният избор?

Ново положение. Всичко е наред в живота на героинята ви. Тук ще подчертаете кое е различното  в живота ѝ в сравнение с началото на романа.  В него трябва да има някаква стабилност, сигурност, освен ако не залагате началото на поредица и затова не желаете да финализирате целта на героинята. Може би изпълнителната директорка напуска работа и започва работа като служител в книжарница? Може би си отива вкъщи и заживява спокоен живот със семейството си? Или решава да започне работа в нова фирма с атрактивен колега. От вас зависи.

.

Всъщност най-честите причини книга от който и да е жанр да бъде окачествена като лоша е тя да има предвидим сюжет, неправдоподобна обстановка, героите да са изградени повърхностно и действието да тече мудно. За да определят читателите книгата ви като “най-добро четиво на годината” е достатъчно тя да е написана добре и с чувство за хумор, както и да има добър сюжет и вълнуващи герои. Същото трябва да касае и чиклита. Приятно писане!

* * *

Прегледайте още:

Как да направим героинята в чиклита си симпатична?

Как да напишем добър чиклит? 10 съвета към начинаещите за очакванията от жанра.

Особености на “женската литература”. Разлика между любовен роман, чиклит и съвременна проза.