Изграждане на герои в съвременната проза
Или как да пишем като жени, но да не бъркат романите ни с любовни или чиклити.
Много мъже пишат нежанрови истории и нямат проблеми с приемането на романите им като съвременна проза, докато почти всеки роман, написан от жена, най-често се категоризира като любовен или чиклит само защото главната героиня е жена. Но ние знаем, че не всяка история се държи на романтичната си линия или изследва модните залитания на младо момиче в големия град?
Идеята за това, че романът или е сериозен, или комерсиален, най-вероятно е обидна не само за всяка авторка, но и за читателките ѝ, защото една книга или е добре написана, или не е – и ако вълнува аудиторията си, значи върши основната си работа като литература.
В първата част от статията ви запознахме с нуждата от добър сюжет и най-честите сюжетни структури при романите със съвременна проза. В тази част продължаваме с най-важната част за всяка история – героите, и ще дадем насоки как да ги изградим.
Основни насоки за писането на роман в съвременна проза, който да удовлетвори критиците и да зарадва читателите (продължение):
3. Герои. Героите са от изключителна важност за всяка история – без герои такава няма как да се случи, – но в сюжетите с акцент върху герой, те представляват аватарите, с които читателите се понасят из историята. Характерно за чиклитите и любовните романи е това, че главни герои в тях са най-често млади жени по своя път към партньор, кариера или място в обществото, а основната им функция е да разсеят читателя от действителността. При съвременната проза на читателя не се предлага бягство от действителността; героините не са задължително съвсем млади и/или със сигурност имат в обкръжението си по някоя по-възрастна жена; историите може да са емоционални, но съдържат размисли и чувства в дълбочина, така че произведението да ви накара да се вълнувате за това, което се случва с героинята.
Ето, тя взема живота си в свои ръце, започва да моделира бъдещето си сама. Въпреки че често е компрометирана от мъже, тя обикновено чувствително доминира. Жените често определят себе си според значението си във връзката с партньора – това как тя се вижда като част от двойката е от фундаментално значение за художествения ѝ образ. Подкрепяща ли е или съревноваваща се с него? На кое място се поставя във връзката – на второ или първо? Това естествено ли идва за нея, или е роля, която играе, модел, с който е възпитавана на младини? Може би тя внезапно започва да се чувства самотна, въпреки че има семейство? Подкрепата, която дотук всеотдайно е раздавала с шепи, сега ѝ е нужна на нея, но не я получава? Сама ли е, починал ли е някой, разделила ли се е с партньора си и как си мисли, че гледат на нея в момента; как в действителност гледат на нея? Съжаляват ли я, укоряват ли я…
Помислете за ключовите взаимоотношения. Защото може да сте жена и да пишете главно за женска аудитория, но само жената-автор може да познава в такава дълбочина женската душа и да вади същественото от нея, да отсява преекспонираните изблици, да ги отделя от потисканите в продължение на години емоции. Защото не само можете да пишете интелигентно, но можете и да карате читателите си да мислят; не се страхувате да ги разтърсите, да ги извадите от зоната им на комфорт, да наречете проблемите с истинските им имена.
Не бива да забравяме и второстепенните герои. Много читатели извън таргет аудиторията на романа ви също ще се идентифицират с героиня от книгата и това може да не е главната героиня (с чийто образ ще свързват своя дъщеря или близка), а друг съпътстващ персонаж. Без значение от чия гледна точка разказвате историята, читателите имат нужда да се свържат с героите.
В съвременната проза, където сюжетът главно се случва в главата на героя, второстепенните герои могат да бъдат:
- Второстепенни герои, които съпровождат героя в разгръщането на историята;
- Епизодични герои, които се появяват, за да изпълнят определена функция в определена сцена, когато това е нужно.
В идеалния случай всеки герой търпи промяна. Хубавото в съвременната проза е, че в сюжета могат да присъстват много герои със свои истории и промени, обединени от тема. Единственото нещо, за което трябва да внимавате при такъв многопластов сюжет, е тези истории да се допълват, да се доразвиват една друга, да не могат да бъдат “обвинени”, че са събрани без обща идея, че сте ги съчетали безразборно, просто защото така ви е хрумнало или защото стриктно се придържате към вдъхновението си от действителни лица и събития. Тоест, за да разказвате точно за тях, трябва да има сериозна причина. Не прекалявайте с броя на пластовете на една история – засягайте точно толкова теми, колкото биха задоволили нуждата на читателя от разнообразие, реализъм, сериозни въпроси и т.н., без да го натоварвате или да ги изсипвате недоразвити в обема на романа. Имайте предвид, че сериозните теми като домашно насилие, изнасилване, алкохолизъм, загуба на близък и други от този род имат нужда от сериозно място за разгръщане в историята, на тях трябва да им бъде отдадено дължимото уважение. В противен случай много читатели, които са преминали през това в живота си, ще имат усещане за подвеждане, неудовлетвореност, дори ще се почувстват наранени и неразбрани.
Не забравяйте, че това, което им се случва и което вършат героите ви в роман със съвременна проза, е по-маловажно от това, което тези герои са, или от идеята за тях в историята, и независимо от всичко най-важна е тяхната роля – ако даден герой не добавя нещо съществено към историята, той няма място в нея. Трябва да знаете какво искате да кажете с всеки от тях, каква функция сте му отредили, защо сте го избрали да заеме място. Не пропускайте да дарите всеки от тези герои със свое минало и свой път в общата история. Дори и част от епизодичните герои имат нужда от минало, нищо че може да не го споделяте в прав текст – важно е да го познавате, за да можете правилно да моделирате поведението и репликите на второстепенния герой, вместо да го оставите да бъде “просто ексцентричен” в очите на читателите. Не се оставяйте да попаднете в зоната на клишетата със съседката клюкарка, властната майка, дребнавия продавач, колежката кучка и т.н. След участието им в съответния епизод можете да ги накарате да отстъпят назад, да избледнеят, за да разберат читателите, че са изпълнили задачата си в сюжета и са заменени от следващите образи.
.
4. Как да изградим герой в сюжет, който е с акцент върху героя? Както казахме в предишната статия, в сюжета с акцент върху героя ни трябват три опорни точки: събитието, което завърта колелото на историята, вземане на грешно решение от героя и вземане на правилно решение. В идеалния случай събитието, което задвижва историята, се случва в средата на първо действие, а грешното решение – в края му. В края на второ действие героят взема правилното решение, а в трето действие имаме развръзка. Тъй като обаче в съвременната проза действието акцентира главно върху вътрешната промяна на героя, не е толкова важно какво толкова се случва около героя, а как тези случки рефлектират върху този герой. С роман в този жанр вие изпращате героя си на духовно пътешествие и докато то ще бъде провокирано и навигирано от външни събития, загадката в сюжета е съсредоточена върху наученото от главния герой по време на това пътешествие.
В романи, които смесват няколко жанра (мистерия, романс), има чудесно преплитане на действие и разгръщане на образ. Този образ извървява пътешествия, свързани с външната му промяна (нов, живот, работа, партньор) и с вътрешната му такава (израстване, промяна на мирогледа, смяна на приоритетите и принципите, преодоляване на травми и страхове от миналото), което отличава подобни романи от чистите жанрови романи.
.
Още съвети за изграждането на герои можете да прочетете тук:
Характеристики на покоряващия образ
Изграждане на триизмерен образ
5 стъпки към страхотната главна героиня
Методи за задълбочаване на образите
Как да “вдигнете залога” за вашия главен герой
Как да изградим достоверни второстепенни образи
8 начина за изграждане на по-добри герои
.
Статията за сюжет и структура на романи със съвременна проза вижте тук:
Сюжет и структура на съвременната проза
***
Още за майсторството в писането, използването на уникалния ви глас, белезите на сериозната литература и изискванията към съвременната проза очаквайте в продължението на статията съвсем скоро.