Въпросник за бета читатели.

Или как да се фокусираме върху собствените си корекции.

Завършили сте първи вариант на ръкописа си – направили сте най-голямата и важна стъпка в създаването на вашата история. Нямате намерение веднага да я пратите на някое издателство, нали? Нито ви минава през ума, че щом ще си самофинансирате издаването, можете да се обърнете веднага към редактор, за да „доизглади изреченията и поправи грешки тук-там“. Най-голямата грешка на неуспешните романисти е това, че бързат да видят книгите си отпечатани, докато последните имат такава нужда от няколко редактирания и финално полиране!

И така, извадили сте историята от главата си. Ако сте от онези млади или зрели писатели, които вече знаят колко е важно да поработят на спокойствие върху историята си, сега осъзнавате какво ви предстои и се вълнувате. И може би най-трудното, което ще трябва да направите, е да се откъснете от творбата си, да оставите ръкописа си настрана за известно време, най-добре за няколко седмици, след което да я разпечатате на хартия или да я качите на таблет, където ще имате възможността да я прочетете със свежи очи и само като читател.

Докато завършите прочита си, в главата ви вече ще гъмжи от идеи за засилване на конфликт, доизграждане на герои, обединяване на сцени или второстепенни образи, подобряване на диалог, доизпипване на началото и финала и доизграждане на кулминацията. А след това – ръкописът ще ви чака, за да го поправите. Няма единомислие по въпроса за броя на редакциите, които трябва да направите, но специалистите препоръчват да не допускате да го виждат чужди очи, докато не сте достигнал онова ниво на редактиране, в което единственото, което коригирате на 1-2 страници е заместването на някоя дума с по-добра. Т.е. дал сте най-доброто от себе си и вече наистина сте готов да чуете чуждото мнение за най-доброто, което можете да поднесете на читател.

И ето че идва времето, в което ще потърсите няколко бета читатели, за да разберете къде сте останал сляп за съществените недостатъци на ръкописа си. Не че е забранено да се обръщате към родител, приятел или друг близък за тази цел, но имайте предвид, че тези хора най-вероятно няма да са в състояние да ви кажат какво наистина мислят за ръкописа ви, защото често няма да могат да дефинират онова, което не им е харесало, или ще се притесняват да не ви обидят с някоя забележка. За разлика от тях доброволните ви читатели от писателски групи, пишещи братя и сестри от курс по творческо писане или хора, които нямат нищо общо с писането (познат библиотекар?, учител по български език?) няма да имат този проблем, или поне не в такава степен, ще бъдат в състояние да дефинират проблемите и да обяснят защо ги срещат.

За да избегнете генерални и общо взето доста безполезни отзиви от рода на „хареса ми“, „добро е“, „е, може да се пипне още, за да стане по-добро“, „според мен е ОК“, най-добре е да насочите бета читателите си с конкретни въпроси. Тук ви предлагаме списък с подобни, който бихте могли да съкратите или допълните. И за да не се притесняват те от броя им, можете да ги посъветвате да отговорят на онези от тях, които считат за най-важни за ръкописа ви. В този ред на мисли, същите въпроси можете да използвате и вие за една поредна редакция на ръкописа си, в случай, че не сте сигурен дали не пропускате някои съществени аспекти от процеса на редактирането, за да предоставите на бета читателите си едно доста по-добро ниво на ръкопис. Да не говорим, че след редакция, проверяваща тези основни моменти, вие гарантирано ще получите по-добри оценки на произведението си и наистина ще дадете възможност на бета читателите да ви предложат подобрения, която просто не сте били в състояние да видите със собствените си очи.

Въпросник за бета читатели

Благодаря ви, че приехте да ми помогнете. Моля, прочетете въпросника, преди да започнете с четенето на историята ми, за да имате предвид от каква информация се нуждая.

Начало:

  1. Завладяващ ли беше разказът в първия параграф и първата страница? Задържаха ли интереса ви, за да продължите да четете? Ако не, какъв беше проблемът?
  2. Ориентирахте ли се бързо в началото за кого е историята, къде и кога се развива действието? Ако не, кое беше объркващото?
  3. Задържа ли историята интереса ви в първите няколко глави? Имаше ли място, където интересът ви започна да намалява?

Герои:

  1. Установихте ли бързо връзка с главния герой? Усетихте ли неговата/нейната болка/проблем/радост/страхове/притеснения/въодушевление?
  2. Кои герои ви харесаха и защо? Кои заобичахте или намразихте?
  3. Има ли герои, които се нуждаят от повече разработване или фокус?
  4. Има ли герои, които смятате, че биха могли да бъдат направени по-интересни и да будят повече симпатия?
  5. Може ли Лошият да стане по-неприятен или по-интересен? Как?
  6. Достоверни ли са героите?
  7. Ориентирахте ли се лесно кой кой е при образите? Прекалено много или твърде малко са героите?
  8. Има ли образи, които смятате, че са много еднотипни и биха могли да се обединят? Има ли имена, които ви объркват с това, че са подобни на други или просто са неподходящи?
  9. Има ли химия между главните герои и логична ли е връзката им?

Обстановка:

  1. Интересна ли ви е обстановката, в която се развива действието? Сториха ли ви се ярки и реални описанията?

Сюжет, ритъм, сцени:

  1. Беше ли ви интересна историята?
  2. Имаше ли момент, от където ви се струва, че историята започва да цикли на едно място, темпото се забавя или просто започвате да губите интерес за това какво ще се случи по-нататък? Къде точно?
  3. Имаше ли сцени/параграфи/изречения, които наистина много ви харесаха?
  4. Имаше ли сцени, които много ви развълнуваха и бихте искали да се разгърнат още, с повече детайли?
  5. Имаше ли сцени, които ви отегчаваха и бихте препоръчали да се посъкратят или да се изтрият? Кои точно и защо?
  6. Имаше ли сцени, които ви объркваха? А такива, които ви дразнят? Кои и защо?
  7. Имаше ли сцени, които ви подействаха много емоционално? Кои и защо?
  8. Забелязахте ли несъответствия или непоследователност във времена, места, детайли на образите, друго?
  9. Имаше ли достатъчно конфликт, напрежение, интрига, които да поддържат интереса ви?
  10. Според вас кои са силните страни на историята? А слабите?

Диалог:

  1. Беше ли ви интересен диалогът и звучеше ли естествено? Ако не, чии реплики смятате за изкуствени?
  2. Смятате ли, че в романа има прекалено много описания или изложение? Или не достатъчно? Прекалено разкъсван ли е диалогът от описания?

Стил/тон/глас:

  1. Смятате ли, че стилът на писане подхожда на жанра? Ако не, защо?

Финал:

  1. Добър ли е финалът?
  2. Достоверен ли е?

Граматика/правопис/пунктуация:

  1. Забелязахте ли някакви очевидни, повтарящи се граматични, правописни, пунктуационни или други грешки? Моля дайте примери.
  2. Разбрахте ли всяка използвана фраза или термин? Ако не, кои не стават ясни?

След като получите коментарите от всичките си бета читатели, вече е време да помислите върху тях. Игнорирайте онези, с които абсолютно не сте съгласен, но имайте предвид, че ако повече от двама души привличат вниманието ви с един и същ коментар, най-вероятно това говори за сериозен недостатък на ръкописа и е по-добре да вземете предвид предложението. След това преминете отново през творбата си и нанесете препоръчаните промени, които намирате за проницателни и полезни.

Advertisements

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Промяна )

w

Connecting to %s

Create a website or blog at WordPress.com

Up ↑

%d bloggers like this: