Как да напишем синопсис на романа си?

Издателите често изискват кандидатстващата част от ръкописа ви (няколко глави, първите 50 страници, др.) да бъде придружене от синопсис. И вероятно синопсисът ще ви се стори най-ужасяващият текст, който някога ще ви накарат да напишете. „Какво?!“ – казвате си. – „Че аз ако можех да „свия“ история от 80-90 хиляди думи в 500 думи, вероятно щях да пиша разкази!“ Сигурно е така. Но пък е изпълнимо. Чудите се защо издателите ви го причиняват? Накратко, искат да видят какво се случва в романа ви от началото до края, да проследят цялостното развитие на повествованието, да отчетат промяната на героя и да узнаят финала на историята. Така че трябва да се научите да го правите.

Тук е моментът да ви предупредим да не бъркате синопсиса с краткото резюме на гърба на книгата. Това не е ударният рекламен текст, създаващ интерес у бъдещи читатели, не е и текст за резюме за вашето произведение към статия в списание или онлайн книжарница. И за съжаление няма строго правило за това как се пише синопсис.

В интернет и на страниците на издателствата вероятно ще откриете безброй противоречиви съвети за подходящата дължина, но имайте предвид, че малко редактори биха се заинтересували да прочетат синопсис по-дълъг от няколко страници. Това, което ви препоръчваме, е да се придържате към кратък тест до страница и половина – около 3500-4500 знака (включително интервалите) с шрифт Times New Roman, написан в деятелен залог, трето лице и в сегашно време (дори ако романът ви е от първо лице), освен ако указанията за кандидатстване в издателството/конкурса не изискват нещо друго.

Защо синопсисът на романа е толкова важен за редакторите (издателствата)?

Синопсисът доказва, че действията и мотивацията на героя са реалистични и има смисъл да се прочетат. Освен че ще отбележи основните събития в историята ви, синопсисът ще разкрие недостатъците в сюжета, сериозните пропуски в мотивацията на героя, липсата на структура на произведението и не на последно място ще покаже колко свежа и уникална е историята ви. Добрата новина е, че има редактори, които не обичат да четат синопсиси, обичат да бъдат убеждавани във всичко това от самия ръкопис, но ще ви накарат или ще ви помогнат да го напишете правилно и атрактивно, когато обмислят представянето му пред търговския отдел с цел подписване на договор за издаването му. С други думи, никой не очаква от вас произведение на изкуството с този синопсис – по-важното е в самия ръкопис да впечатлявате с чист, ясен, жив и силен език и добра история, която сте разгърнали добре.

Каква е целта на синопсиса?

На първо място трябва да разкажете историята на онези герои, които трябва задължително да влязат под кожата на читателя/редактора. В основни линии вие трябва да пишете с фокус върху главния си герой и да покажете кое е важно за него. На второ място трябва да стане ясна идеята на основната борба на главния герой, кое я провокира и как героят успява или се проваля в битката си. На последно място трябва да разберем как е решен конфликтът у героя, каква е вътрешната му промяна и какво се е променило (външно) в живота му.

Ако покриете тези 3 аспекта, това няма да остави много място за детайлите. Което означава, че няма да можете да споменете всеки от останалите герои или всяко от събитията в историята. Вероятно някои от второстепенните обрати няма да се споменат. Няма и да можете да направите резюме на всяка сцена, дори глава и някои аспекти на историята ви ще трябва да бъдат доста генерализирани, за да се избегне вниманието към детайли, които не влияят в особена степен на изхода от събитията. Ето няколко насоки по този въпрос:

Знаете, че сюжетът представлява поредица от събития, които преминават през няколко основни момента. Основните етапи от сюжета, които трябва да покриете, са:

  1. „Събуждащото“ събитие, което задвижва колелото и обръща главния герой в посока към неговата цел;
  2. Събитието или събитията, които илюстрират съпротивата срещу постигането на Целта;
  3. Кризата – решаващото събитие или повратна точка, което ще изправи историята пред 2 възможности: постигането на целта или провал в решаването на проблема;
  4. Развръзка или кулминация, която илюстрира постигането (или не) на целта и последиците от това.

За да решите кои герои заслужават място в синопсиса ви, трябва да обърнете внимание на ролята им в създаването или решаването на конфликта на главния герой. Трябва да видим как те вземат участие в историята, качеството на тяхната връзка с главния герой и дали те също се променят или също поемат последствията от промяната при главния герой. Едно хубаво правило за определяне кой остава и кой отпада от синопсиса е следното: Ако финалът няма да звучи смислено без споменаването на даден герой или събитие, тогава той/то остава/т. Ако този герой или събитие се появяват многократно в историята, увеличават напрежението или усложняват обстоятелствата, той/то определено са изключително важни и въздействащи и имат своето място в синопсиса.

Придържайте се и към следното правило: В краткия синопсис можете да наречете по име само трима от героите – главния герой (положителния?), отрицателния герой и евентуален персонаж, с който той има авантюра, по-сериозни отношения и е по-съществен второстепенен герой. Всички останали трябва да бъдат наричани с тяхната роля в произведението (майката, сервитьорката, куриерът и т.н.)

Емоционалната страна на историята ще бъде изразена чрез прогреса на главния герой през горните 4 етапа. Вижте дали ще можете да отговорите на следните въпроси, касаещи Промяната на героя:

  1. Кой е главният герой в началото на историята? Какъв човек е той/тя? Какво е неговото отношение към живота;
  2. Опишете как главния ви герой е хвърлен в ситуация, където той/тя е принуден да се промени;
  3. Претърпява ли главният ви герой разклащане на вярата си и променя ли се? Предприема ли нов подход или става нетипичен в действията си? Остава ли верен на себе си и става ли по-силен в отношението си към живота?
  4. По-добре ли се чувства главният герой в края на романа ви, заради избора, който е направил? Усеща ли читателят, че той/тя е направил правилния избор?

Въздействащите образи са онези, които притискат главния герой към промяна, обикновено като му дават пример за диаметрално противоположна перспектива или подход към живота. Те му показват защо и по какъв начин може героя ни да се промени. Така че помислете относно въздействащите образи по този начин:

  1. Когато този въздействащ образ се появи в романа, как той/тя изразява различния си подход към живота спрямо този на главния герой?
  2. Как въздействащият образ притиска или влияе на главния герой да обърне гръб на старото си отношение към живота или да научи нов начин да върши старите неща?
  3. Ако главният герой се променя в кулминацията на историята, въздействащият образ обикновено остава непроменен. От друга страна, ако главният герой остава същият, въздействащият образ може да се принуди да се промени. Как това е отразено в романа ви?
  4. По-добър или по-лош е въздействащият образ в края на романа?

 

Друг аспект на добре изпипана история е развитието на връзката между главния герой и въздействащия образ/и. В романтичния жанр, например, това са обикновено романтичната героиня и възлюбеният й. В приключенските романи – героят и злодеят, героят и неговият ментор т.н. Без особено значение какви са си един на друг тези двамата, връзката помежду им също ще претърпи емоционална промяна. Помислете за основната връзка между героите в романа:

  1. Как изглежда връзката им в началото на историята?
  2. Как се развива или бива тествана тяхната връзка в хода на събитията?
  3. Къде е кулминацията на връзката им (решаващата промяна)?
  4. Как изглежда връзката им в края на историята? С какво е по-различна от тази в началото?

Както навярно се досещате, всички изброени до тук точки с номер 1, ще влязат в първата част на вашия синопсис. Всички точки с номер 2 – във втората част и т.н. Може да откриете, че е практично да напишете всяка точка на отделно картонче/post-it листче, а после да ги сортирате в 4 купчинки, за да определите реда им на споменаване във вашия синопсис.

С какви проблеми се бори героя в романа ви? Какви теми са залегнали в сюжета? Какво е посланието или поуката? Ако нещо от тези неща е от критична важност за вашия роман, напишете ги и тях и ги сложете в някоя от четирите купчинки, в зависимост от това къде и как са илюстрирани в историята.

Не забравяйте, че онова, което редакторите също копнеят да научат от вашия синопсис, е дали имате оригинална идея (нещо, за което не са чели стотици пъти), дали вашият главен герой е наистина интересен и дали темата ви е актуална и интригуваща.

За най-честата грешка и обичайните капани в писането на синопсис – очаквайте скоро в bgstoryteller.

Вижте още:

Да публикувам ли романа в блога си? Да. Не. Зависи.

10 Причини, поради които самоиздадените книги се провалят

Отвъд отхвърлените ръкописи

Христо Блажев, издателство “Сиела”: Доброто писане си проличава на мига

Advertisements

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Промяна )

Connecting to %s

Create a website or blog at WordPress.com

Up ↑

%d bloggers like this: