Какво искат жените? Или как да напишем добър любовен роман като познаваме добре аудиторията си.

Когато се заговори за любовни романи, първото нещо, за което повечето хора се сещат, е поредицата “Арлекин”. И това никак не е случайно – навярно всеки от вас е попадал на някоя от книгите й в дома на баба си, майка си, своя позната. А знаете ли на какво дължат успеха си романите й?

След основаването си през 1948 година от Ричард Боникасъл в Уинипег, Канада, издателство Harlequin Books започва да издава евтини детективски истории, книги за готвене, както и съвсем малко количество силно драматични любовни истории, при това категорично без да има амбицията да се превръща в издателска империя. Две години по-късно обаче, когато съпругата на Боникасъл, Мери, поема редакторския пост, компанията взема решение да отговори на търсенето на женската аудитория на страната, която по това време жадно поглъща английски книги на романтична тематика. И не само успява да се наложи, но и установява собствен шаблон на изданията си – сюжетът обикновено се състои в случайна среща между мъж и жена в интересна обстановка, период на ухажване, в който двамата преодоляват собствени прегради, и щастлива развръзка, която най-често завършва с предложение за брак. През 70-те години книгите се разпространяват главно в супермаркетите и универсалните магазини, често се подаряват при покупка на почистващи препарати и салфетки над определена стойност с надеждата да зарибят читателите, които да продължат с купуването на поредицата. Лека-полека обаче се налагат, постепенно започват да се продават и в други части на света, а след падането на Берлинската стена завладяват и страните от Източния блок, започват да откриват офиси по целия свят, предлагат се в над 100 страни по света и се превеждат на повече от 30 езика, което превръща компанията във водещ издател на книги на романтична тематика по света.

От началото на любовната поредица на Harlequin Books преди повече от 70 години нещата доста са се променили. Любовните романи все по-рядко съдържат полуголи мускулести мъже и жени със замечтани погледи по кориците си. И нещата са различни не само по отношение на визията, но и на съдържанието на заглавията. Съвременните любовни заглавия са нещо повече от това един необвързан мъж да стигне до леглото на една свободна жена – могат да бъдат и сложни, без това да означава трудни за четене, както и да бъдат оценени според достойнствата си на литература. Неслучайно добрият романс има много силно, понякога дори драматично, въздействие върху читателя, и такива четива често се превръщат в световни бестселъри и филмови драматизации, а вие със сигурност сте чували имената на едни от най-добрите съвременни автори на любовни романи: Нора Робъртс, Даниел Стийл, Сандра Браун, Джоджо Мойс, Елиф Шафак, Томас Харди, Барбара Делински, Силвия Дей.

Но какво е днес любовният роман? В най-общи линии това е романтична история, която разказва за пътя на двама души един към друг и проследява техните страстни взаимоотношения. Казано по малко по-шеговит начин: това е история, от която, ако махнете любовните отношения и история все пак остане, значи не е било любовен роман. Кое момиче с афинитет към писането не е правило първите си творчески стъпки на територията на любовния жанр? Това е може би най-естественият резонанс на живота в гимназиална възраст, върви леко и всичко изглежда толкова лесно. Но докато за първи опити жанрът предоставя лесна схема за изпълнение и написаното масово среща възторжените коментари от близки и приятели на пишещия, при сериозно решение за дебют с подобен текст се иска повече познание за материята на жанра, защото аудиторията е претенциозна.

Любовните романи са едни от малкото романи, които имат твърда структура. В поредица от статии ще ви запознаем с техниките на изграждането й, с характеристиките на жанра и с най-съдържателния елемент от всяка фабула – героите, но първо ще ви обясним защо трябва да познавате читателите си.

Хората, които не си падат толкова по този жанр или откровено имат негативно мнение към него, споделят, че първата им асоциация за романтичните сюжети е, че са “глупави” истории (използват тежки метафори и натруфен стил), “имат захаросани и нереалистични” сюжети, “пълни са с клишета и стереотипи”, “старомодни” са, “формират нереалистични очаквания у момичетата” и ги свързват с корици, върху които има мъже с разголени гърди и жени с развети коси. Въпреки че все още много хора имат предразсъдъци към този жанр, 35% от жените четат такива романи. Осъзнавате ли каква голяма част от читателската аудитория е това? Всяка трета жена чете любовни романи!

Истината е, че средностатистическият читател на този жанр е умен, проницателен и не се впечатлява лесно. Като вземете предвид, че чете любовни романи от средно поне 20 години и за един живот прочита повече от 200 любовни романа, трябва да ви е ясно, че няма кой знае с какво да го впечатлите. За да напишете успешен роман се иска добре премислена стратегия, но познаването на аудиторията е от изключителна важност. Какво харесват в жанра, който пишете, кое смятат за приемливо, кое за крайно, за какво биха чели отново и отново, кое вече им е омръзнало?

Според проучване на Huffington Post сред 814 читатели на любовни романи:

84% от читателите на романтична литература са жени;

35% от читателите на романтична литература си купуват по повече от един любовен роман на месец;

70% от читателите на романтична литература започват да четат любовни романи на възраст 11-18 години, но…

76% от тях са на възраст 25-54 години;

84% от читателите на романтична литература предпочитат исторически сюжети, 70% предпочитат съвременни такива, следват истории за паранормалното, съспенс и еротични;

59% от читателите на романтична литература всъщност имат сериозни връзки (имат брак, стабилна връзка, живеят на семейни начала);

60% от читателите на романтична литература се считат за феминисти.

Познаването на аудиторията е важна част от писането на каквато и да е книга, защото ви позволява да пишете по начин, който резонира с читателя. При някои книги, особено при нехудожествената литература, това може да налага голямо по обем проучване на информация за това кой се нуждае от експертното ви мнение и каква част от него той би искал да прочете. Ако сте автор на любовни романи, вашите основни читатели са жени на възраст 20-50 години. Любовните романи съставляват около 1/3 от художествената литература, и понеже редовните читатели на любовни романи си купуват поне по един роман на месец, това означава, че те постоянно попадат на най-различни романтични сюжети и лесно могат да определят при кой от тях авторът се е престарал и кой ги отегчава. Ето защо, за да заслужите лоялността на читателите си, трябва да направите всичко възможно да сте винаги оригинални и различни. Въпреки че едва ли бихте искали да игнорирате и малкото читатели мъже (около 16%), които имате, важно е да знаете на какво обръщат внимание жените, а то е:

Обстановката. Особено дома. Въпреки че времената, в които единствената грижа на жената е бил домът, отдавна са отминали и днес масово жените работят наравно с мъжете, домът все още е важен за всяка жена. Как е обзаведено жилището, с какво е декорирано, как се поддържа? Това е нещо, което не бива да игнорирате.

Чувствата. За никого не е тайна, че жените са по-емоционални от мъжете. Не се притеснявайте да пишете за силните и дълбоки емоции, които женските образи изпитват.

Децата. Въпреки че не всички жени имат деца, не се колебайте да ги използвате в историята. Те могат да бъдат чудесен източник на конфликти. Освен това, тъй като повечето жени имат деца, те лесно ще се свържат емоционално с героинята ви.

Писането на история за първокурсничка в университет, която се влюбва в млад богаташ с верига магазини за маркови дрехи, може и да запленява 15-25-годишните читателки (проучването на Huffington Post показва, че “откриването” на любовния роман при 41% от читателите се е случило на възраст 11-13 години, при 29% – на 14-18 години, при 9% – на 19-22 години, и т.н.), но то няма да е вече толкова забавно за една 30-40-годишна жена, защото тя има нужда от женски образ, с когото да се олицетворява. Вярно, че има по-възрастни жени, които с удоволствие четат за по-млади, и обратното, но е добре да се съобразявате с основната си аудитория, когато създавате женски образ. Проучването показва, че 67% от читателите харесват героите от романите, тъй като често се оказва, че си приличат с тях по външен вид и по събитията и емоциите, през които преминават. На какво ви прилича това? Добро познаване на аудиторията или на случаен факт? И нещо много важно въпреки това: 63% от любителите на любовни романи смятат, че героите и обстановките в тези четива имат нужда от повече разнообразие.

Още нещо любопитно за аудиторията на любовните романи: 88% от читателите на романтична литература вярват, че читателите с други жанрови предпочитания и главно хората, които не четат, гледат на тях отвисоко, като 51% от тях признават, че е имало период, в който са се срамували (а 37% от тях още се срамуват), че четат такава литература – главна причина за това е отношението на техни близки и приятели към хора, които четат любовни романи. Въпреки всичко тези читатели имат най-разнообразно образование (36% са бакалаври, 28% магистри) и кариери (сред тях има много адвокати, лекари). Те четат любовни романи “за забавление”, за бягство от реалността, “в която и без това има достатъчно тъга”, за да се разтоварят, за удоволствие, а причина №1 за купуване на даден любовен роман е историята да им се струва оригинална.

И, знаете ли – изискват добро ниво на писане.

***

ОЧАКВАЙТЕ СКОРО статии на следните теми: Няколко безценни съвета за начинаещите писатели в любовния жанр; Как да изградим силни образи в любовните романи? и Как да структурираме любовен роман?

*

Вижте още:

Как да структурираме любовен роман?

Как да изградим силни образи в любовните романи?

Как да пишем силни сцени в романа си?

Изграждане на триизмерен образ

5 Стъпки към страхотната главна героиня