10 Причини, поради които самоиздадените книги се провалят

Приключили сте творбата си, даже сте се сдобили с няколко хвалебствени мнения на свои близки и приятели, които сте използвали за тестова аудитория. Изпратили сте ръкописи в няколко от големите издателства, защото все пак историята ви е „голяма работа“, но до днес – цели два месеца по-късно – все още сте в очакване на коментар, а нямате време за губене. Не ви остава нищо друго, освен да преминете към варианта за самоиздаване. Внимание! Това не е статия, целяща да ви убеди да не заплащате, за да ви публикуват, вместо на вас да ви платят, за да ви издадат.

Самоиздадени книги от български автори продължават да заливат пазара. И не само непопулярни имена бъркат надълбоко в джоба си, за да финансират отпечатване на скромен тираж в печатница с най-евтина оферта, след което да продължат по стръмния калдъръмен път на разпространението съвсем сами. Певици, актриси и други познати млади медийни звезди сбъдват мечтите си като отпечатват произведения, писани много упорито, правят шумна промоция и дори заснемат промо клипове, а книгите им пълнят рафтовете по книжарниците, често зад корици с лого на издателство, въпреки че финансирането е дошло по частен път.

Не винаги взискателният читател е в състояние да разпознае прав до рафта в книжарницата самофинансиран труд. И не е нужно. Да остане той удовлетворен от пътешествието, да запомни автора с „добро“, да сподели през близки и да препоръча книгата – мечта дори на автори, които не поемат риск и не заплащат и стотинка, подкрепени от издател – това е истинската цел на всеки пишещ. Дори не става дума за спечелени пари.

„Когато през 1991 публикувах сам книгата си „Personal Budget Planner“, бях толкова фокусиран върху това да предложа книгата си на пазара навреме, че се провалих в обстойната работа по нея“ – казва Ерик Гелб, инвестиционен банкер, автор на 5 книги, от които 3 е самоиздал. – „Все пак имах късмет, тъй като книгата ми, с хумористичния си стил и други свои особености (8 приложения), беше необичаен пример в категорията си. Но може би най-важното беше, че един графичен дизайнер се намеси, за да ми помогне. Той направи една ударна корица, помогна ми да оформя книгата визуално и ме окуражи да използвам стандартен шрифт. Той също ме посъветва да си взема ISBN номер. Тези неоценими тактики ми помогнаха да превърна книгата си в продаваем продукт.“

Все още не сте инвестирали сериозните финанси. А ако това е и дебютният ви труд, навярно искате да впечатлите бъдещите си читатели, за да очакват следващата книга с нетърпение. Съвсем накратко, трябва да сте убедени вече, че за да пожънете успех със самоиздадената книга, тя трябва да изглежда като обикновена такава, но качеството й да бъде равно или по-високо от това на други книги във вашия жанр. Много автори правят скъпи грешки в много ранен етап от пътешествието по самоиздаването, но има много прости начини да се възстановят след тях и да ги избягват в бъдещите свои книги.

Ето 10-те причини, поради които самоиздаваните книги се провалят:

1. Посредствено заглавие

Заглавието трябва да е уникално. Трябва да излиза на едно от първите места в търсачките. Използването на банални словосъчетания или думи, които хората асоциират с друго, ще „погребе“ произведението ви в купа с резултати, а това не е добре. Вашето заглавие трябва да грабва читателя. Едно силно заглавие предава точния предмет на вашата книга. Ако заглавието ви е посредствено и все още не сте дали книгата за печат, помислете за промяната му. Проведете неформално проучване, за да изберете най-доброто. Помислете и за по-циничен вариант: някои автори създават заглавия, подобни на такива на бестселъри. Или си измислят псевдоними, подобни на имената на успешни автори…

Вижте 40 примера на Амазон за „светене с чужда светлина“ – Fifty Shades of Grey knockoffs.

Ако все пак вече сте предали за печат финалния ръкопис, промотирайте книгата по начини, които се позовават на вас и на съдържанието на книгата повече, отколкото самото заглавие. Това може да включва рецензии, партита с автограф, статии, радио и ТВ участия. Можете да проведете и директен мейл, но непременно промотирайте повече вашата тема, отколкото заглавието си.

2. Лоша корица

Когато предлагате книгите си за продажба в книжарници и магазини, потенциалните купувачи първо биват привлечени от вашата корица. Това е първото нещо, което те виждат от вашето произведение, така че не рискувайте да ги отблъснете, преди да са проверили какво стои между кориците. Корицата ви трябва да прави директна връзка със съдържанието на книгата ви. Не забравяйте и, че живеем в ерата на онлайн пазаруването! Не пропускайте да прегледате и preview на корицата си в размер до 150 пиксела ширина – чете ли се заглавието и името на автора, ясни ли са елементите от дизайна. Целта ви е дизайн, който да накара читателите да кликнат с интерес върху картинка с размер на пощенска марка. Така че, освен ако нямате завиден професионален опит в графичния дизайн, наемете някой, който има и ще свърши добра работа за книгата ви. Ако вече сте влезли в печат с книгата си и тя няма ударна корица, продавайте книгата си там, където корицата не е от такова значение за купувачите – сайтове с предложения за конкретни тематики, таргетирани промоции в списания и вестници с изрядно резюме, което ще говори повече за съдържанието, отколкото корицата.

3. Лошо резюме на задната корица

Текстът на задната корица е онова, което „бетонира“ интереса на читателя към вашата книга. Той трябва да описва съдържанието и да обобщава накратко помощта от нея (ако не е художествена литература). Използвайте това безценно място, за да събудите интереса на читателя и да го убедите защо той трябва да купи вашата книга, както и какво ще спечели, когато го направи. Избягвайте прекалената употреба на прилагателни и затрупването с метафори, които взети заедно в крайна сметка нищо не казват, защото разполагате с малко място, а ви трябва ударна агитация. Можете да засилите потенциалните продажби, ако включите мнения за книгата ви на известни имена от медиите, бранша или представители на списания.

Ако текстът на гърба на книгата ви не е достатъчно силен и все още не сте отпечатали книгата, наемете копирайтър и създайте чрез резюмето добра реклама. Ако вече сте влезли в печат, обмислете продажба на книгата чрез реклама в списания и вестници, чрез онлайн книжарници, където ще можете да напишете ново рекламно съобщение за нея.

4. Без ISBN

Печатната индустрия използва ISBN (international standard book number – международен стандартен номер на книга), за да проследява книгата обратно до издателя. Ако сте в етапа на предпечатната подготовка, вземете си такъв номер. Отпечатайте ISBN номера върху страницата за авторските права и на задната корица в полето за баркода и цената.

Ако вече сте влезли в печат, пуснете поръчка в някоя малка печатница, за да ви направят стикери, съдържащи вашия ISBN, цена и бар код. Залепете стикер на всяка задна корица. Въпреки, че отнема доста време, вашата книга ще има този съществен атрибут.

5. Слабо таргетирана книга

В допълнение към това да осигурите съдържание, подходящо за целевата аудитория, шлифовайте езика и речника си така, че да отговаря на този на вашите читатели и да бъде лесно разбираем за тях. Една художествена книга, структурирана като дневник на средно-статистическа домакиня, не бива да звучи като учебник по история или икономически доклад. Нито пък наръчник на копирайтъра трябва да е с текст като за второкласник. Трябва да познавате аудиторията си добре и да пишете конкретно за тези хора.

6. Неправилно организирана книга

Правилната организация прави книгата ви по-лесна за четене. Съдържанието се възприема по-лесно в логичния му ред. Ако пишете художествена литература и поднасяте събитията в разбъркан, а на хронологичен ред (3 дни по-рано, още 6 дни по-рано, след два дни, 6 месеца по-късно и т.н.), възможно е да объркате читателите и скоро да им омръзнете с мятането им напред-назад във времето. Трикът на добре организирана книга е в разработването на изключително подробен план, преди да сте започнали или в етапа на първата редакция.

7. Слабо съдържание и писане

Само защото сте решили да напишете книга, това не означава непременно, че сте най-талантливият автор. Всеки автор шлифова своя стил в продължение на дългогодишно писане, а опити да създавате необикновен изказ и странни гледни точки – с първата си книга и като самоцел – почти винаги могат да обрекат на провал книгата. И вие, и вашите читатели ще бъдете облагодетелствани от използването на естествен разговорен език, който следва елегантно поднесено повествование. Повярвайте, че по този начин имате повече шанс да изпъкнете, отколкото ако се изразявате по ексцентричен начин.

Писане, тежко, метафорично и виртуозно, без да се каже нищо. Писане, без реално да се случва нещо. Писане, заради самото писане. Липсата на ангажиран редактор бързо лъсва още до трета страница от книгата ви, а в случай, че дадено издателство е застанало с логото си на корицата зад вас, но ви е взело всеки лев, за да покрие риска си (да се чете като самофинансиране), си личи добре, въпреки че някой си е сложил името като редактор. Не допускайте да бъде явно, че никой не е повярвал достатъчно във вас и сам сте се финансирал.

Ако се замисляте дали сте в състояние да създадете добре написан ръкопис с нормална дължина, сериозно се замислете дали да не наемете по-професионален автор или автор в сянка, с когото да работите, и/или наемете професионален редактор, който да изглади материала и да подобри съдържанието. Ако наистина не можете да си го позволите, поне помолете някои от литературните си братя да направят едно задълбочено четене на ръкописа ви и да ви дадат откровен отзив. Не забравяйте после да приложите добрите съвети.

Ако пък вече сте отпечатали книгата си, прекарайте малко време в промотирането й чрез събиране на отзиви/рецензии. Организирайте събития за раздаване на автографи и продавайте книгите си там. Когато продадете цялата си наличност и решите отново да печатате тираж, повдигнете нивото на съдържанието си и качеството на писането.

8. Липса на внимание към детайла

Една добре написана книга не съдържа никакви правописни, пунктуационни, граматически грешки, както и грешна информация (като имена, уеб сайтове, статистики, цифри и други подробности, ако се отнася за нехудожествена литература). Това подкопава доверието във вас и отнема от стойността на книгата. Избегнете тази грешка чрез провеждането на подходящо проучване или наемането на професионален коректор и/или редактор.

9. Лошо разпространение

Разпространението означава, че вашата книга отива от склада/печатницата ви до ръцете на вашите читатели. Концентрирайте се върху промотирането на книгата си, за да създадете търсене. Ако сте с добра продажна история, търговците на едро и дистрибуторите ще бъдат по-заинтересовани да работят с вас.

В днешно време все повече хора разполагат с малко време за разходки в книжарници и намират пазаруването онлайн за удобно. Не подценявайте потенциала на онлайн дистрибуцията. Онлайн продажбите, независимо дали са чрез вашия личен уеб сайт/блог или чрез сайтовете на утвърдени онлайн книжарници е силен метод. Позволете на професионалисти в областта да приемат заявките и да придвижват поръчките вместо вас.

10. Грешна цена

Една относително висока цена може да накара клиентите да купуват по-евтините конкурентни заглавия, докато една ниска цена може да предполага лошо качество. Уверете се, че цената на книгата ви пасва на пазара. Ако решите да променяте цената на книгата, след като е била отпечатана, можете да поръчате стикери, съдържащи новата цена, ISBN и бар код. Можете да промените цената и когато се върнете в печатницата за производството на нов тираж.

 

Advertisements

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Промяна )

w

Connecting to %s

Create a website or blog at WordPress.com

Up ↑

%d bloggers like this: