Мотивирайте героите си като професионалист

“Всички мотивирани герои имат нещо общо”, казва Д. П. Лайл, дипломиран кардиолог и доктор на медицинските науки, американски писател и автор на 2 романа, 3 трилър поредици, както и редица антологии и книги с нехудожествена литература, сред които “Криминалистика for Dummies”, носител на редица литературни награди в мистъри жанра като награда “Макавити”, два пъти награда “Едгар”, награда “Агата”, сребърна награда “Бенджамин Франклин”, два пъти носител на награда за най-добра книга на USA Today и още много други.

Д. П. Лайл съветва, че за да започнете изграждането на героя си, вие трябва първо да го мотивирате, а това става след като решите къде попада той/тя в началото на вашата история, съгласно следните ключови спектъра:

Корав човек <–> Мрънкало

Екипен играч <–> Бунтар

Човек на изкуството <–> Мечтател

Умник <–> Марионетка

Екстроверт <–> Интроверт

Зубрач <–> Двойкаджия

Добряк <–> Лош човек

Вярващ <–> Скептик

“Сега погледнете напред в бъдещето към мястото, където планирате да завърши вашата история. Върху кой спектър ще попадне вашият герой, когато приключи неговата промяна? Всички мотивирани герои имат нещо общо: Те се променят. Използвайте горните спектри като барометър, за да измерите тази промяна – и до края на историята в повечето (или най-добре във всички) случаи героят трябва да попадне в противоположния край на спектъра.”

Лайл илюстрира това с примера си за “перфектния трилър”, както той нарича “Терминатор”. Там “по всяка от точките има попадение и то в перфектния момент, от началото до края”, казва той. “Това може би е на-великата промяна на герой в историята на света”:

За да видите защо, изпълнете горното упражнение, измервайки траекторията на героинята Сара Конър във всичките спектри: “По време на действието на “Терминатор” нашата главна героиня се променя от слаба и мрънкаща в корава жена, от екипен играч към солов изпълнител, бунтарка, от мечтателка към човек на изкуството, от марионетка, лесно манипулирана жена към умница, която сама взема решенията, от интроверт в екстроверт, от плаха към зубрачка, от добрячка към лошо момиче (по маниера на говорене) и нейното верую е разклатено.”

Опитайте да измерите траекторията на главния герой в романа, върху който работите в момента. Как могат да бъдат подсилени неговата/нейната мотивация?