Способност да мисли – характеристика на добрия образ

Ако искате да представите героя си реалистично, дайте му възможност да разсъждава – да оправдава действията си, да анализира ситуации и да избира най-правилния начин на действие. Дарете го с мисли и позволете на читателя да ги прочете. Поредица от нелогични действия, които могат накрая да се окажат и резултат от хитро замислен план, повече дразнят читателя, отколкото го впечатляват. В същото време, дори героят да се самозаблуждава и взема грешни решения, докато самоанализира мотивите и действията на друг, това не прави читателя нетолерантен към грешките и заблудите му – самият факт, че е имал достъп до съкровените му мисли, го прави съпричастен. “Ех, човече, тук прибърза, но и тя не ти даде никакъв шанс”, ще си помисли читателят, ще прояви разбиране и ще заобича героя ви още повече. И когато на героя ви му се случи нещо хубаво, ще се радва заедно с него, все едно това се е случило на него.

Важно е да се подчертае, че така както ние си обясняваме действията на други хора, така и героят може да има обяснение за нечие поведение, но е най-добре понякога и да греши. Ето пример:

Ан вижда, че мъжът й се връща с празни ръце вкъщи и решава, че за поредна година е забравил за годишнината им, хваща я яд и бързо намира повод да се скарат за нещо прозаично. В светлината на конфликта той ще се ядоса, ще откаже да вечеря, без да знае какъв чуден специалитет пропуска, даже ще реши да се разтъпче навън и ще извади от джоба си и хвърли в първия кош изненадата, която старателно е подготвял за Ан в продължение на седмици. Довечера всеки ще заспи с гръб към другия и във възможно най-отдалечения край на леглото, твърдо убеден, че знае какво (не) е в главата на половинката си.

Както се казва, случва се и на най-добрите английски семейства. Трябва да се случва и във вашите произведения, за да е по-естествено, да има интрига и за да е интересно.

В същото време, никога не забравяйте, че на читателя му трябва повече история, отколкото съкровени мисли. Не допускайте страници без диалог или действие. Дайте на историята си разнообразие, карайте героя си от време на време да млъква, да действа и нещо друго да привлича вниманието на читателя.

Вижте още:

Характеристики на покоряващия образ

Колко важен е външният вид на героя?

Отношенията между героите, или изграждане на достоверни образи